Anno 2022 zijn de budgetten die door het bedrijfsleven aan online marketing worden besteed ongeveer even hoog als uitgaven aan offline marketing, oftewel marketing buiten het internet om. Wie zakelijk succes wil boeken kan simpelweg niet meer om de digitale wereld heen. Daarbij geldt bovendien dat er talrijke verschillende vormen zijn van online marketing. Je kunt het zien als diverse online marketing strategieën die uiteindelijk onderdeel zijn van je totale marketingstrategie. In het restant van dit artikel lees je welke online marketing strategieën er zoal zijn en wat deze inhouden.
Online vindbaarheid verbeteren
De strategie die als doel heeft om de vindbaarheid van je website te verbeteren is volgens velen de belangrijkste. Het verbeteren van de vindbaarheid doe je uiteraard met name door zo hoog mogelijk te ‘ranken’ in de zoekresultaten van online zoekmachines, waarvan Google veruit de belangrijkste is. Consumenten klikken namelijk beduidend vaker op hoog genoteerde zoekresultaten dan dat ze naar beneden scrollen of zelfs naar de volgende pagina’s met zoekresultaten gaan.
Er zijn verschillende acties die ertoe kunnen leiden dat de positie van je website verbetert in deze zoekresultatenlijsten. Denk hierbij aan het optimaliseren van de content (naar aanleiding van grondig zoekwoordenonderzoek), de structuur en de techniek van je site, net als het via linkbuilding werken aan je online autoriteit. Deze acties vallen onder Search Engine Optimization (zoekmachineoptimalisatie), een term die dikwijls wordt afgekort tot SEO.
Advertenties plaatsen
Activiteiten die onder SEO vallen zijn normaal gesproken gratis. Er zijn evenwel ook technieken om tegen betaling je website beter vindbaar te maken. Een van de meest gangbare manieren is adverteren in Google. Wanneer je dit doet, wordt jouw website extra hoog in de zoekresultaten getoond zodra een consument een zoekterm intypt waarop jij specifiek hebt geadverteerd. Dit fenomeen heet SEA, oftewel Search Engine Advertising.
Uiteraard zijn er ook andere manieren om online te adverteren tegen betaling. Zo kun je op vele externe websites een advertentie (oftewel) een banner laten plaatsen. Zodra consumenten daarop klikken komen ze op jouw website terecht. Maar ook als men niet klikt kan een dergelijke advertentie bijdragen aan meer naamsbekendheid.
Conversieoptimalisatie
Wanneer je activiteiten ontplooit om je website beter vindbaar te maken is de kans zeer groot dat je site daadwerkelijk meer bezoekers gaat trekken. Dat is op zich prachtig, maar als je website hier niet op is voorbereid heb je er alsnog niets aan. Het is immers de bedoeling dat je een goede conversie realiseert. Of met andere woorden: dat genoeg bezoekers die acties ondernemen die jij van hen verlangt. Probeer je site dan ook zo op te zetten en in te vullen dat het bezoekers aantrekkelijk en gemakkelijk wordt gemaakt iets te kopen of contact op te nemen.
Profileren op social media
Het is tegenwoordig volkomen normaal om je als bedrijf zijnde op social media te manifesteren. Zowel kleine als grote ondernemingen houden zich hiermee bezig. Vanzelfsprekend kun je via social media reageren op berichten van consumenten en op die manier in gesprek treden of eventuele onvrede wegnemen. Verder zijn de socials ideaal om nieuws uit je bedrijf of je vakgebied met je volgers te delen. Zo creëer je meer betrokkenheid en hopelijk ook meer loyaliteit.