Tips bij het zoeken naar een online marketing bureau

Online marketing bureau feature image 01

Samenvatting Artikel

Wanneer je de wens hebt de online marketing van je bedrijf naar een hoger niveau te tillen, dan is het heel legitiem om daarvoor een extern online marketing bureau in te schakelen. Het zelf op zoek gaan naar online marketeers om in dienst te nemen is namelijk een tijdrovende en kostbare aangelegenheid. Bovendien heb je dan verschillende mensen nodig die allemaal hun eigen specialiteit(en) hebben. Een samenwerking met een online marketing bureau is dan natuurlijk heel wat efficiënter.

Tegenwoordig bestaan er talrijke online marketing bureaus die op het eerste oog ongeveer dezelfde diensten aanbieden. Hoe je dan precies weet welk bureau het best bij jouw organisatie past? Welnu, hieronder vind je 6 tips voor bij het zoeken naar het meest geschikte online marketing bureau.

Vakkennis

Ten eerste moet een online marketingbureau uiteraard volop beschikken over expertise op het gebied van online marketing. Dit kan een dergelijk bureau aantonen door bijvoorbeeld artikelen en/of te publiceren en door openlijk webinars en groepssessies te organiseren. Zie je dat een marketingbureau zich daar actief mee manifesteert, dan is dat een teken dat het met de vakkennis van dit bureau wel goed zit.

Specifieke ervaring

Waar vakkennis een absolute hoofdwaarde is, daar geldt specifieke ervaring met jouw werkveld toch zeker als een grote pré. Als een online marketing bureau namelijk al eens eerder werkzaam is geweest in jouw branche, dan weet men reeds welke kansen, uitdagingen en moeilijkheden je sector met zich mee kan brengen. Hiermee wordt de kans op (onnodige) foute beslissingen een stuk kleiner.

Een goede verstandhouding

Als je in zee gaat met een online marketing bureau, dan zal dit bureau waarschijnlijk je huidige website optimaliseren of een nieuwe site voor je bouwen. Naderhand is het gebruikelijk dat je bij het bureau terecht kunt voor aanpassingen en support. Je gaat dus intensief met deze marketeers samenwerken. Het is daarom van groot belang dat je een goede verstandhouding met deze mensen – en vooral met je eigen contactpersoon – hebt. Probeer daar dus zeker achter te komen tijdens de kennismakingsgesprekken.

Transparante werkwijze

Een factor waar een goed online marketing bureau zich in onderscheidt is transparantie. Dit houdt onder meer het financiële gedeelte in. Een bureau moet in principe vooraf precies kunnen aangeven wat de aangeboden diensten gaan kosten en welke kosten daarna eventueel nog in het verschiet liggen. Ook over de werkwijze dient volledige transparantie te bestaan.

Realisme

Volledige transparantie heeft nog een ander bijkomend voordeel: de verwachtingen zullen door een open werkwijze op een reële manier weergegeven worden. Natuurlijk, ambitieuze doelstellingen mogen gerust gesteld worden, maar van een online marketing bureau mag je ook zeker verwachten dat de gestelde doelen reëel – en daarmee haalbaar – zijn.

Referenties

Tenslotte kan het opzoeken van recensies en beoordelingen een goede manier zijn om erachter te komen of je met een geschikt online marketing bureau te maken hebt. Wel geven deze recensies soms een vertekend beeld, vooral als een bureau slechts enkele malen beoordeeld is. Bovendien is het zaak om onredelijke recensies niet te veel aandacht te geven. Idealiter heeft een bureau uiteraard een mooie score gebaseerd op vele beoordelingen. In dat geval weet je dat het goed zit.

Recente blog Artikelen