Ontdek het geheim van growth hacking

Growth hacking feature image 01

Samenvatting Artikel

In het jaar 2020 lanceerde Sean Ellis de term growth hacking. Growth hacking zou je ook wel kunnen zien als een onderdeel van de totale marketingactiviteiten van een organisatie. Hierbij geldt growth hacking als een van de meest ideale manieren om groei van je onderneming op succesvolle wijze na te jagen. 

Growth hacking is namelijk volledig gericht op het nastreven van groei van een bedrijf. Een growth hacker onderzoekt dan ook nauwkeurig alle mogelijkheden om deze toekomstige groei te realiseren. Daarbij is het voor een growth hacker niet relevant op welke manier deze groei precies bewerkstelligd moet worden. Het geheim van growth hacking is immers dat er echt naar het grotere plaatje gekeken wordt; de details van de uitvoering staan hier in beginsel los van.

Wat zijn de verschillen tussen (online) marketing en growth hacking?

In de praktijk zie je dat veel mensen de termen online marketing en growth hacking door elkaar gebruiken. Dat is enerzijds misschien logisch, want er zijn inderdaad raakvlakken tussen deze twee principes, maar er zijn ook duidelijke verschillen op te merken. Dat zijn onder meer de volgende:

  • Bij growth hacking richt zich men alleen op groeimogelijkheden en dus het strategische vlak. Dit terwijl marketeers nagenoeg louter op operationeel gebied bezig zijn.
  • Growth hackers experimenteren regelmatig om uit te vinden welke richtingen het beste resultaat opleveren. Daarentegen maakt een marketeer meestal gebruik van beproefde recepten.
  • Een growth hacker werkt nog meer data-gedreven dan een online marketingspecialist.
  • Wie zich met growth hacking bezighoudt heeft op z’n minst basiskennis nodig op het gebied van ICT. Een online marketeer hoeft deze kennis niet te hebben.
  • Growth hackers hebben veelal een sterke binding met het product en/of de doelgroep. Bij marketeers is deze binding niet noodzakelijkerwijs aanwezig.

Dit moet een growth hacker kunnen

Wanneer je als bedrijfsleider zijnde daadwerkelijk interesse hebt in growth hacking, dan ben je misschien geneigd om een externe persoon hiervoor aan te nemen. Uiteraard is het dan handig om te weten wat een growth hacker eigenlijk precies moet kunnen. Welnu, het zou hierbij handig zijn als deze persoon over de volgende vaardigheden beschikt:

  • Het maken van een complete website.
  • Het toevoegen van landingspagina’s.
  • Een goede kennis op het gebied van webdesign.
  • Op z’n minst basiskennis van HTML en CSS.
  • Kennis over het opzetten en plaatsen van advertenties.
  • Knowhow over het implementeren van handige tracking tools.
  • Een redelijke kennis op het gebied van ICT.
  • Goede inschattingskwaliteiten op langetermijneffecten van bepaalde handelingen.

Zo maak je je bedrijf klaar voor growth hacking

Growth hacking is een fenomeen waar je praktisch van de ene op de andere dag mee kunt beginnen als bedrijf. Wel is het vanzelfsprekend relevant dat alle werknemers op de hoogte zijn van de ambities. En wat misschien nog wel het belangrijkst is: je zult genoeg menskracht moeten hebben om deze growth hacking op de juiste manier vorm te kunnen geven. Het aannemen van één of meerdere growth hackers is hierbij een logische stap, maar ook van je huidige werknemers mag wellicht een bijdrage gevraagd worden. In dat geval moet hen voldoende tijd en ruimte worden gegund, want growth hacking vraagt zoals gezegd een andere mindset dan die normaliter gevraagd wordt.

Recente blog Artikelen