Wanneer je ondernemer bent en enige ambities hebt om succesvol te zijn en te groeien, dan ontkom je er tegenwoordig nauwelijks nog aan om je bedrijf via de digitale wegen te profileren. Het beschikken over een eigen website en daarmee het ontplooien van online marketingactiviteiten is zo bezien echt een must. Online marketing kan dan ook gewoon heel veel voor jou betekenen. Dit artikel verschaft je daar meer inzicht in.
Zo veel mogelijk websitebezoekers
Als je weliswaar over een eigen website beschikt, maar verder geen online marketingactiviteiten ontplooit, dan is de kans groot dat je site weinig bezoekers trekt. Wie echter (eventueel met behulp van een extern online marketingbureau) een goede online marketingstrategie bedenkt en uitvoert kan het aantal websitebezoekers flink doen laten toenemen.
Zo’n online marketingstrategie kan uit diverse aspecten bestaan. Zo zijn er enerzijds factoren die ervoor zorgen dat je website beter en makkelijker gevonden wordt door consumenten. Activiteiten met dat doeleinde vallen ook wel onder SEO, oftewel Search Engine Optimization (zoekmachineoptimalisatie). En aan de andere kant is het natuurlijk noodzakelijk dat wanneer je daadwerkelijk meer bezoekers naar je site weet te lokken, dat genoeg van deze bezoekers doen waar je op hoopt. Dit wordt ook wel conversie genoemd, en dit kan bestaan uit bijvoorbeeld het doen van een aankoop of het invullen van een contactformulier.
Personalisatie
Online marketing biedt diverse mogelijkheden om gericht marketing te bedrijven. Of met andere woorden: je kunt je op verschillende manieren specifiek richten op je doelgroep(en). Dit kan bijvoorbeeld door bepaalde productpagina’s en landingspagina’s aan je website toe te voegen en door via e-mailmarketing gepersonaliseerde mails te versturen aan je (potentiële) klanten. Wat dit betreft zijn de mogelijkheden van online marketing hoe dan ook groter dan van offline marketing.
Meten en bijsturen
Een ander groot voordeel van digitale marketing is dat je hierbij veel dingen uitstekend kunt meten. Hiervoor gebruik je normaal gesproken een speciaal daarvoor ontworpen analyseprogramma, zoals Google Analytics.
Met een dergelijk programma kun je bijvoorbeeld meten hoe veel bezoekers welke (sub)pagina’s van je website bezochten in een bepaalde, afgebakende periode. Je kunt hierbij ook zien hoeveel tijd bezoekers op een bepaalde pagina doorbrachten en welke actie(s) zij precies ondernamen.
Aan de hand van alle meetmogelijkheden kun je allerlei conclusies trekken. Daar kun je dan vervolgens je voordeel mee doen, en wel door bepaalde dingen aan je website aan te passen. Zie je bijvoorbeeld dat opvallend veel bezoekers vanuit een bepaalde pagina je website verlaten? Dan moet die pagina wellicht onder handen worden genomen. En valt het je op dat mensen erg vaak doorklikken voordat ze contact met je opnemen? In dat geval dient je contactformulier misschien op meer pagina’s te worden toegevoegd.
Meer naamsbekendheid genereren
Tenslotte is online marketing uiteindelijk ook een (veelomvattende) manier van reclame maken voor je bedrijf. En een hoofddoel van het maken van reclame is en blijft natuurlijk het vergroten van de naamsbekendheid van je organisatie. Want hoe groter je naamsbekendheid, hoe meer mensen jouw bedrijf onthouden en associëren met de producten of diensten die je aanbiedt. Op den duur leidt dat maar al te vaak tot meer klandizie.